De loop van de Wisla

De Wisla liep in in het verleden met verschillende rivierarmen door en om Krakow heen.

De Wisła was niet altijd de geordende rivier die nu in een paar bochten naast het Middeleeuwse stadscentrum van Kraków loopt. De rivierbeddingen waren anders ongeveer 150-200 jaar geleden. De Wisła veroorzaakte een grote overstroming in 1813 en nadien besloten stadsbestuurders haar grillige loop aan te passen.

 Kazimierz werd daardoor verbonden met Stradom en de oude watergang van de Wisła werd bebouwd. De aftakking via de huidige wegen ulica Dietla en ulica Daszynskiego werd gedempt. Fragmenten van de oude Wisła liepen ook via de ulica Starowislna, waarvan de naam nog rechtstreeks naar de oude (stary) rivier verwijst.

 Onderzoekster/hoogleraar Joanna Pociask-Karteczka schrijft over de Wisła: “In de vroege Middeleeuwen was de Wisła een zeer bochtige rivier, en onderverdeeld in verschillende armen, met inbegrip van de daaruit voortvloeiende droge gedeelten en de eilanden. Bijvoorbeeld Skałka en Kleparz waren omgeven door water en moerasgebied.”

 In 1813 wordt door de grootste overstroming uit de Krakowse geschiedenis de Karelsbrug vernietigd (vernoemd naar Karl Habsburg) en ook de brug tussen Stradom en Kazimierz sneuvelt. Stradom, Kazimierz en Podgórze lopen onder op 26 augustus 1813. Het moerasachtige gebied Kazimierz kent een slechte hygiëne, de bedding van de oude Wisła-loop dreigt vanaf de laat 17e eeuw dicht te slibben door de gestokte toevoer van zijrivier de Prądnik (die door de Ojców-vallei loopt). De nieuwe loop van de Wisła is de zogeheten Zakazimierką- waarvan volgens Joanna Pociask-Karteczka het in de geschiedkundige overlevering niet duidelijk is of dat een natuurlijke of een kunstmatige kanaalroute was.

 In 1866 ontstaat het idee van de aanleg van een brede straat met monumentale gebouwen daaraan gevestigd, een residentiele omgeving zo stellen de stadsplanners van Kraków zich voor. In 1878 wordt begonnen met het definitief dempen van de droogvallende bedding van de oude Wisła-loop. De Dietla wordt gebouwd als een weg met twee rijstroken en daartussen een groen wandelgebied (sinds 1970 lopen daar de tramrails over) Burgemeester Josef Dietl bedenkt het idee. Twee rijbanen en 100 meter breed, 1 kilometer lang, daartussen de Planty Dietlowski. Het oude viaduct van de ulica Starowislna herinnert nog aan de oude functie van een verbinding over het water. De situatie blijft vervolgens van 1879 tot 1970 ongewijzigd, daarna komen de tramrails die Kazimierz ontsluiten voor de rest van Kraków, maar het oorspronkelijke idee van wandelgebied tussen de rijbanen van Dietla doet verdwijnen.

Dit bericht werd geplaatst in Krakow. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s